9 na 10 Polaków w sieci słyszało o kryptowalutach, ale poziom ich wiedzy jest bardzo niski
● Prawie 90 proc. polskich internautów słyszało o kryptowalutach, ale 75 proc. spośród nich deklaruje niski lub nawet bardzo niski poziom wiedzy – ten drugi ogranicza się jedynie do świadomości istnienia cyfrowego świata.
● Kobiety mają zdecydowanie mniejsze obeznanie z kryptowalutami – 4 na 10 z nich deklaruje bardzo niską wiedzę, w porównaniu do co piątego mężczyzny.
● Pomimo rosnącej popularności kryptowalut, tylko 1 na 10 polskich internautów kiedykolwiek zainwestowało w tego typu aktywa.
● Wyniki badania przeprowadzonego przez Zondę, globalną giełdę kryptowalut, potwierdzają konieczność edukacji społeczeństwa w tematyce tego rozwijającego się sektora.
● Akademia Zondy, która rusza dziś, 17 stycznia, stawia sobie za cel bycie pierwszą tak kompleksową platformą edukacyjną w polskim internecie.
Trudno było nie zetknąć się z kryptowalutami w ostatnim czasie, czy to w prasie, czy na platformach społecznościowych. W ubiegłym roku szereg czynników, m.in. gwałtowne wzrosty ceny Bitcoina, spowodował skok zainteresowania tym rynkiem. Świadczy o tym chociażby liczba wyszukiwań w polskim Google’u – w 2021 roku słowo kluczowe „kryptowaluty” było wyszukiwane średnio 90,5 tys. razy w skali miesiąca, czyli ponad dwukrotnie częściej niż w 2020 roku[1].
Nic więc dziwnego, że prawie 9 na 10 Polaków korzystających z sieci, przebadanych przez Zondę[2], słyszało już o kryptowalutach. Jednak nie jest to równoznaczne z wysokim poziomem wiedzy. Wśród osób, które miały okazję zetknąć się z tym terminem, w sumie 75 proc. deklaruje, że poziom ich wiedzy jest niski lub bardzo niski – z kolei w tej grupie aż jedna trzecia badanych deklaruje bardzo małe obeznanie z tematem, ograniczające się jedynie do świadomości istnienia cyfrowych aktywów.
Wśród pozostałych respondentów, którzy słyszeli o kryptowalutach, prawie wszyscy (22 proc.) stwierdzili, że ich wiedza jest co najwyżej średnia. Zauważalnie niższy poziom edukacji widać wśród kobiet, jako że 4 na 10 z nich wie tylko o ich istnieniu. Dla porównania, zaledwie 2 na 10 mężczyzn przyznaje się do podobnego braku obeznania z tematem. Wyniki całego badania pokazują, że ogółem bardzo niewiele osób twierdzi, że ma wysoką lub bardzo wysoką wiedzę na temat kryptowalut.
Popularność kryptowalut będzie tylko rosnąć
– Dane z badania potwierdzają nasze przypuszczenia, że ogólny poziom wiedzy na temat kryptowalut jest nadal bardzo niski. To dość niepokojące, ponieważ liczby pokazują, że w nadchodzących latach wykorzystanie kryptowalut będzie znacząco rosło. Obecnie 87 krajów na świecie bada możliwość wprowadzenia własnej waluty cyfrowej, a 9 już to zrobiło. Co więcej, jest tylko kwestią czasu, aż kryptowaluty staną się regularnie oferowaną metodą płatności w sklepach online, ponieważ 72 proc. sprzedawców na całym świecie planuje wprowadzić je w ciągu najbliższych trzech lat. Jednak brak odpowiedniej wiedzy, przy natłoku dezinformacji w temacie kryptowalut, przyczynia się do tego, że wiele osób waha się przed skorzystaniem z jednej z największych innowacji naszych czasów – mówi Kamil Sikorski, Chief Growth Officer i Poland Country Head w firmie Zonda.
Tylko 1 na 10 polskich internautów kiedykolwiek inwestowało w kryptowaluty – wskazują wyniki badania Zondy. W nadchodzącym roku tylko 6 proc. z nich jest pewnych tego, że zrobi to w przeciągu najbliższych 12 miesięcy, głównie to osoby w wieku 25-34 lat. Nie oznacza to jednak, że Polacy mówią kryptowalutom „nie”. Wręcz przeciwnie, zostawiają sporą przestrzeń na ewentualne zmiany w swojej strategii inwestycyjnej – 2 na 10 badanych twierdzi, że trudno im jednoznacznie określić ich podejście do lokowania kapitału w tych aktywach na przestrzeni następnych 12 miesięcy.
– Brak gotowości do inwestowania w kryptowaluty i regularnego korzystania z nich wydaje się być silnie powiązany z brakiem wiedzy na temat sektora i możliwości z nim związanych. Naszą misją w Zondzie jest obniżenie progu wejścia do branży, tak aby każdy mógł uczestniczyć w przyszłości finansów. Edukacja to klucz, aby móc z pełną pewnością siebie korzystać z cyfrowych aktywów, unikając przy tym zagrożeń. To z tego względu właśnie uruchamiamy Akademię Zondy, która ma stać się największym dostępnym w języku polskim źródłem wiedzy o kryptowalutach, zarówno dla doświadczonych, jak i początkujących inwestorów – podkreśla Kamil Sikorski.
Kursy dostępne w Akademii Zondy
Obecnie w Akademii Zondy dostępne są 3 kursy, zarówno w języku angielskim, jak i polskim: przewodnik po kryptowalutach dla początkujących, podstawy inwestowania w kryptowaluty, a także szkolenie z analizy wykresów dla tych, którzy chcieliby rozwinąć swoje umiejętności inwestycyjne i handlowe. W planach jest regularne dodawanie nowych kursów, a w przygotowaniu są takie moduły jak: zaawansowane szkolenie ze świata kryptowalut, psychologia handlu oraz kwestie bezpieczeństwa i zgodności z przepisami prawnymi w handlu kryptowalutami.
Wybór treści na platformie jest bardzo szeroki – istniejące i planowane lekcje będą docelowo obejmować wszystkie tematy, z którymi często stykają się inwestorzy: od dogłębnego wyjaśnienia głównych koncepcji związanych z kryptowalutami, poprzez odkrywanie różnych strategii i narzędzi inwestycyjnych oraz handlowych, a kończąc na pokazywaniu, jak uniknąć oszustwa, czy też jak handlować w odpowiedzialny sposób.
Akademia Zondy dostępna jest tutaj: https://zondaglobal.com/pl/akademia
O Zondzie:
Zonda z ponad 1 milionem użytkowników jest jedną z największych giełd walut cyfrowych w Europie. Firma została założona w 2014 roku i jest regulowana przez estońską jednostkę analityki finansowej (FIU). Giełda stosuje surową politykę przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Firma zapewnia bezpieczeństwo i ochronę depozytów oraz transakcji w ramach platformy, stosując rygorystyczne procedury Anti-Money Laundering (AML) i Know Your Customer (KYC).
Użytkownicy giełdy Zonda mogą dokonywać transakcji w ponad 60 walutach cyfrowych oraz tokenach w parach z walutami tradycyjnymi (EUR, GBP i PLN), stablecoinami (USDT i USDC) oraz BTC i ETH. Zonda nieustannie rozwija i poszerza swoją działalność, co zaowocowało powstaniem takich produktów, jak Zonda Kantor FIAT oraz Zonda Pay.
Misją Zonda jest demokratyzacja dostępu do kryptowalut poprzez opracowanie prostych, intuicyjnych narzędzi, programów edukacyjnych i struktur regulacyjnych, które pomogą użytkownikom w pewnym i bezpiecznym inwestowaniu oraz korzystaniu z kryptowalut.
Aby dowiedzieć się więcej o inwestowaniu w cyfrowe aktywa, wejdź na stronę www.zondaglobal.com.
[1] Dane zebrane w BuzzSumo
[2] Badanie CAWI zostało zrealizowane za pośrednictwem panelu Ariadna w dniach 7-10 stycznia 2022 roku. Badaniem objęto ogólnopolską próbę N=1071 osób, z kwotami dobranymi zgodnie z reprezentatywną populacją internautów w wieku 18+ ze względu na płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania.
Link do strony artykułu: https://blog.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/9-na-10-polakow-w-sieci-slyszalo-o-kryptowalutach-ale-poziom-ich-wiedzy-jest-bardzo-niski